
Unofficial translation

INTER-AMERICAN COURT OF HUMAN RIGHTS
-------------------------------------------------------------------- x

Marcel Granier and others,

vs.

The Bolivarian Republic of Venezuela.

Case 12.828

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

-------------------------------------------------------------------- x

BRIEF OF THE NEW YORK CITY BAR ASSOCIATION AND THE
COMMITTEE TO PROTECT JOURNALISTS, AS AMICI CURIAE,

IN SUPPORT OF PETITIONERS MARCEL GRANIER AND OTHERS

Amici Curiae

NEW YORK CITY BAR ASSOCIATION
42 West 44th Street
New York, New York 10036, USA
Mr. Jonathan Donnellan
Chair of the Committee on
Communications and Media Law

COMMITTEE TO PROTECT
JOURNALISTS
330 7th Avenue, 11th Floor
New York, NY 10001, USA
Mr. Carlos Lauria
Senior Americas Program Coordinator

Of Counsel:

DEBEVOISE & PLIMPTON LLP
919 Third Avenue
New York, New York 10022
United States of America
+1-212-909-6000

Jeremy Feigelson
Thomas H. Norgaard
Terra L. Gearhart-Serna
Jared I. Kagan
Brita Siepker
Alexandra von Wobeser
Joseph B. Rome

May 12, 2014



i

INTER-AMERICAN COURT OF HUMAN RIGHTS
-------------------------------------------------------------------- x

Marcel Granier and others,

vs.

The Bolivarian Republic of Venezuela.

Case 12.828

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

-------------------------------------------------------------------- x

BRIEF OF THE NEW YORK CITY BAR ASSOCIATION AND THE
COMMITTEE TO PROTECT JOURNALISTS, AS AMICI CURIAE,

IN SUPPORT OF PETITIONERS MARCEL GRANIER AND OTHERS

Pursuant to article 44 of the Rules of Procedure of the Inter-American Court of

Human Rights, the New York City Bar Association (the “Association”) and the

Committee to Protect Journalists (“CPJ”), as amici curiae, submit this brief to urge the

Court to grant the application of the Inter-American Commission on Human Rights (the

“Commission”), and find the Bolivarian Republic of Venezuela (“Venezuela”)

responsible for violating Article 13 of the American Convention on Human Rights

(the “American Convention”).1

1 For full list of petitioners, see Granier v. Bolivarian Republic of Venezuela, Brief of the
Inter-American Commission on Human Rights, Inter-Am. Ct. H.R. No. 12.282, ¶ 1 (Feb. 17,
2010).



ii

Table of Contents

TABLE OF AUTHORITIES ................................................................................................... iii

PRELIMINARY STATEMENT .................................................................................................1

STATEMENT OF INTEREST ...................................................................................................3

The New York City Bar Association .............................................................................3

The Committee to Protect Journalists (CPJ)..................................................................5

STATEMENT OF FACTS ........................................................................................................7

ARGUMENT ........................................................................................................................13

A. The refusal to renew RCTV’s license was an act of retaliation..........................13

B. The Court should not credit Venezuela’s media pluralism argument.................16
1. Venezuela’s actions are incompatible with a genuine effort to

encourage diversity and pluralism .............................................................17
2. Venezuela’s actions run counter to the rulings of human rights

courts..........................................................................................................20
3. Venezuela’s actions cannot be reconciled with the practice of other

democratic nations .....................................................................................24
(a) Spain ..............................................................................................27
(b) Mexico ...........................................................................................31
(c) Colombia........................................................................................34
(d) Germany.........................................................................................38
(e) United Kingdom.............................................................................43
(f) United States ..................................................................................46

CONCLUSION .....................................................................................................................51



iii

TABLE OF AUTHORITIES

CASES AND COURT MATERIALS

Acción de inconstitucionalidad, Pleno de la Suprema Corte de Justicia, Diario
official de la nación, Novena Época, 20 agosto de 2007 (Mex.) ....................................... 32-33

Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of
Journalism (Arts. 13 and 29 of the American Convention on Human
Rights)Advisory Opinion OC-5/85, 5 Inter-Am. Ct. H.R. (ser. A) (1985)..............................14

Associated Provincial Picture Houses Ltd. v. Wednesbury Corp., [1948] 1 KB
223 at 229 (Eng.)......................................................................................................................43

Brandywine-Main Line Radio, Inc. v. F.C.C., 473 F.2d 16 (D.D.C. 1972)...................................49

British Sky Broadcasting Group PLC v. The Competition Commission, [2010]
EWCA Civ 2 (S.C.) (appeal taken from Eng.). .......................................................................44

Canese v. Paraguay, 11 I Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) (2004) .......................................................14

CBS Corp. v. F.C.C., 663 F.3d 122 (3d Cir. 2011)........................................................................48

Columbia Broadcasting System, Inc. v. Democratic Nat. Committee, 412 U.S. 94
(1973).......................................................................................................................................47

Corte Constitucional, abril 19, 1994, Sentencia C-189/94, Gaceta de la Corte
Constitucional (Colom.)...........................................................................................................37

Corte Constitucional, febrero 23, 1993, Sentencia T-081-93, Gaceta de la Corte
Constitucional (Colom.)...........................................................................................................38

Demuth v Switzerland, No. 38743/97, 2002-IX Eur. Ct. H.R. (2002)...........................................43

F.C.C. v. National Citizens Committee for Broadcasting, 436 U.S. 775 (1978).....................46, 49

Granier v. Bolivarian Republic of Venezuela, Commission’s Report No. 112/12,
Inter-Am. Ct. H.R. No. 12.282 (Nov. 2012) ................................................................... passim

Greater Boston Television Corp. v. F.C.C., 444 F.2d 841 (D.C. Cir. 1970) .................................48

Greater Kampeska Radio Corp. v. F.C.C., 108 F.2d 5 (D.C. Cir. 1939) ......................................48

Informationsverein Lentia and Others v. Austria, Eur. Ct. H.R., Ap. 13914/88
(1993).......................................................................................................................................23



Unofficial translation

iv

Ivcher-Bronstein v. Peru, Merits, Reparations, and Costs, Judgment, Inter-Am.
Ct. H.R. (ser. C) No. 74 (Feb. 6, 2001).............................................................................. 19-21

Katrami v. Greece, App. No. 19331/05, Eur. Ct. H.R. (Dec. 6, 2007) .........................................14

Kim v. Republic of Korea, U.N. H.R. Comm’n, CCPR/C/64/D/574/I994, 64th
Sess. (Jan. 4, 1999) .................................................................................................................14

Luisana Ríos v. Bolivarian Republic of Venezuela, Judgment, Inter-Am. Ct. H.R.
(ser. C) No. 194 (Jan. 28, 2009) ........................................................................................ 14-15

National Broadcasting Co., Inc. v. F.C.C., 516 F.2d 1101 (D.C. Cir. 1975) ................................47

National Broadcasting Co. v. U.S., 319 U.S. 190 (1943)..............................................................48

The Queen on the Application of Francis Wildman v. The Office of
Communications, [2005] EWHC 1573 (Admin) Times, 2005 WL 1902452
(Eng.) ...........................................................................................................................43, 44, 45

Red Lion Broadcasting Co. v. F.C.C., 395 U.S. 367 (1969) ............................................. 46-47, 50

R. The Radio Authority, ex parte Francis Anthony Wildman, [1999] EWCA
(Civil) FC3/1999/6717 (U.K.) .................................................................................................44

Sanocki v. Poland, App. No. 28949/03, Eur. Ct. H.R. (July 17, 2007) .........................................14

Sürek and Özdemir v. Turkey, Eur. Ct. H.R., Ap. 23927/94 (1999) ..............................................22

TREATIES

American Convention on Human Rights............................................................................... passim

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental
Freedoms......................................................................................................................22, 25, 43

International Covenant on Civil and Political Rights ....................................................................25

STATUTES AND REGULATIONS

Broadcasting Act, 1990 (U.K.). .....................................................................................................45

Communications Act, 2003 (U.K.) .......................................................................................... 44-45

Communications Act, 1934 (U.S.).................................................................................................47

Constitution of Colombia......................................................................................................... 34-36



Unofficial translation

v

Constitution of México ..................................................................................................................29

Decreto 1900, agosto 19, 1990, Diario Oficial No. 39.507 (Colom.)............................................37

Decreto 2044 de 2014, septiembre 19 de 2013, Diario Oficial 48918 (Colom.) ..........................35

Enterprise Act, 2002 (as amended by Comm. Act, 2003) (U.K.)..................................................44

Federal Law on Radio and Television, Diario Oficial de la Federación (April
2006) (Mex.) ............................................................................................................................31

General Audiovisual Communication (March 2010) (B.O.E. 2010, 5292) (Spain) ......................27

Grundgesetz für die Bundesrpublik Deutschland (Basic Law of Germany), May
23, 1949, BGBl. I (Ger.) ..........................................................................................................38

Human Rights Act, 1998 (U.K.) ....................................................................................................43

Law 1341, July 30, 2009, Diario Oficial, No. 47.426 (Colom.) .............................................. 35-36

Law 7/2010, March 31 2010, General de la Comunicación Audiovisual (B.O.E.
2010, 5292) (Spain) .................................................................................................................27

Staatsvertrag über den Rundfunk im vereinten Deutschland (Interstate
Broadcasting Treaty in Unified Germany) (Rundfunkstaatsvertrag - RStV)
(Interstate Treaty on Broadcasting), Aug. 31, 1991.................................................................39

U.S. CONST. amend. I. .................................................................................................................46

PUBLICATIONS AND PRESS ARTICLES

ARD Brochure, at 2 (2011)............................................................................................................40

Campaña de resistencia por ley de medios, EL UNIVERSAL (March 2006) ...................................33

Chávez reconoce que TVes es malísima, YOUTUBE .....................................................................19

Corte Anula Concesiones Perpetuas en Radio y TV, LA CRONICA (1 de junio de
2007). .......................................................................................................................................32

El Gobierno de Rajoy salvó a La Sexta para garantizar el pluralismo en
televisión, ABC.ES (May 2013) ...............................................................................................29

Piden en EU no renovar la licencia a canal de televisión que opera Tv Azteca, LA

JORNADA, December 4, 2006 ...................................................................................................49



Unofficial translation

vi

FCC Renews L.A. Station's License Despite Rival Protest, L.A. TIMES, April 17,
2007..........................................................................................................................................49

Michael Libertus, Essential Aspects Concerning the Regulation of the German
Broadcasting System: Historical, Constitutional and Legal Outlines, Working
Paper No. 193 (2004)......................................................................................................... 39-40

Sherry Ricchiardi, Journalism’s Red Cross, AM. JOURNALISM REV. (Dec. 1997) ..........................5

TVes cumple cinco años persiguiendo a la audiencia, EL TIEMPO (May 2012)...................... 18-19

Venezuela General Strike Extended, BBC NEWS (April 2002). ......................................................8

Venezuela Opposition Plans General Strike, N.Y. TIMES (Nov. 2002). .........................................8

OTHER AUTHORITIES AND REFERENCES

Bar Association, Task Force on National Security and the Rule of Law ........................................4

Bar Association, Letter to Sen. Leahy et al. re: Restoration of Habeas Corpus and
Judicial Enforcement of the Geneva Conventions (March 2007)..............................................4

Bar Association, Letter to President Musharraf of Pakistan (Jan. 2008).........................................4

Bar Association, Letter to the President of Uganda (Dec. 2005).....................................................4

Commission on Concentration in the Media (KEK) (Ger.) ...........................................................41

Committee to Protect Journalists, Defending Journalists Worldwide .............................................6

Committee to Protect Journalists, Letter to President Lukashenko of Belarus
(March 2008) .............................................................................................................................5

Committee to Protect Journalists, Special Report: CPJ’s Recommendations on the
Obama Administration (Oct. 2013) ...........................................................................................6

Committee to Protect Journalists, Special Report: The Obama Administration and
the Press (Oct. 2013) .................................................................................................................6

Communication No 0424, Minister of the People’s Power for Telecommunications
and Information Technology (Ven.) (March 2000) ..........................................................11, 16

Council of Europe, Convention for the Protection of Human Rights and
Fundamental Freedoms, Status as of: 8/1/2014 .......................................................................25



Unofficial translation

vii

Council of Ministers, Agreement Authorizing Merger Operation of Antena 3/ La
Sexta and Imposing Conditions on the Same (Spain)..............................................................29

European Union Report of the High Level Group on Media Freedom and
Pluralism, A Free and Pluralistic Media to Sustain European Democracy,
European Union (Jan. 2013) ........................................................................................17, 18, 26

Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression, Inter-American
Commission on Human Rights, Declaration of Principles on Freedom of
Expression, Principle 13 (2000)...................................................................................13, 14, 33

Organization of American States, American Convention on Human Rights:
Signatories and Ratifications ............................................................................................. 24-25

Resolución de Competencia (Antena 3/La Sexta), Jul. 13, 2013, Exp. C-0432 ............................29

United Nations, International Covenant on Civil and Political Rights: Status as
at: 08-01-2014 05:00:56 EDT ................................................................................................25



1

PRELIMINARY STATEMENT

The amici curiae urge the Court to hold that Venezuela’s May 2007 refusal to

renew the broadcast license of Radio Caracas Televisión (“RCTV”) was an improper act

of retaliation against RCTV’s editorial stance, and thus a violation of settled inter-

American principles of freedom of speech and the rule of law.2 As the Commission

noted in its report, undisputed statements by high-ranking Venezuelan government

officials make clear that the administration of the late President Hugo Chávez was not

prepared to tolerate the views aired by RCTV.3 The denial of RCTV’s license is thus a

textbook example of retaliatory content-based censorship, which has long been

recognized as a particularly pernicious form of restriction on speech.

Venezuela’s argument that its actions were motivated by a desire to promote

media pluralism lacks merit.4 Media pluralism is quite clearly reduced, not promoted,

when a government undertakes the actions Venezuela has in this case, shutting down an

independent station and putting in its place a channel owned and controlled by that same

government. True pluralism is achieved by increasing the diversity of views and

2 Article 13 of the American Convention provides that “[e]veryone has the right to freedom of
thought and expression,” which “may not be restricted by indirect methods or means, such as
the abuse of government or private controls over newsprint, radio broadcasting frequencies
[. . . ] or by any other means tending to impede the communication and circulation of ideas
and opinions.” American Convention on Human Rights, art. 13 (emphasis added), O.A.S.
Treaty Series No. 36, 1144 U.N.T.S. 123, entered into force July 18, 1978.

3 Granier v. Bolivarian Republic of Venezuela, Commission’s Report No. 112/12, Inter-Am.
Ct. H.R. No. 12.282, ¶ 151, Nov. 9, 2012 (the “Report”) (holding that “the State’s decision
not to renew RCTV’s concession was taken with regard to [its] editorial slant”).

4 Report, supra note 3, ¶ 137 (noting that Venezuela has argued the need to “allow for the
democratization of the use of broadcast media and the plurality of messages and content”); ¶
149.



Unofficial translation

2

opinions in circulation, not limiting them. Venezuela’s argument in this respect is

inconsistent with (i) a genuine effort to encourage diversity and pluralism; (ii) the

holdings of this and other human rights courts regarding the freedom of speech; and

(iii) the practice of other democratic nations such as Spain, Mexico, Colombia, Germany,

the United Kingdom and the United States. These countries are also bound to protect,

and refrain from interfering with, the freedom of speech and – unlike Venezuela – have

implemented robust regulatory systems for issuing, monitoring, and renewing broadcast

licenses in a neutral fashion that avoids punishing stations for their editorial stances.

This Court should reinforce the rule of law and conclude that Venezuela violated

the right enshrined in Article 13 of the American Convention, to the detriment of

Petitioners, when it reacted to RCTV’s adversarial editorial stance by refusing to renew

RCTV’s broadcast license.5

5 Pursuant to Article 78(2) of the American Convention, Venezuela’s September 2012
denunciation of the American Convention does not release Venezuela from its obligations
under that treaty for acts taken before the denuntiation’s effective date. American
Convention, supra note 2.



Unofficial translation

3

STATEMENT OF INTEREST

The amici recognize the efforts made in the Americas to create a legal regime that

(i) enforces the rule of law; and (ii) more effectively protects freedom of speech. These

two values are inextricably linked. Freedom of speech is widely recognized as a

fundamental human right, and it also is widely recognized that free speech cannot

flourish without the rule of law. Government oversight of matters like broadcast licenses

must be carried out faithfully, neutrally, and without regard to whether a press

organization is supportive of the government. If such matters instead are handled

arbitrarily and on the basis of a press organization’s editorial stance, then the rule of law

is diminished and free speech with it. In this brief, the amici hope to assist the Court by

describing these issues from an international perspective, including the efforts of a

number of democratic nations to protect and promote freedom of speech by ensuring that

the media give voice to a wide range of opinions and lines of thought.

The New York City Bar Association

The Association, founded in 1870, is a leading international bar association that

has long been committed to promoting both the rule of law and independent, effective

judiciaries all over the world, thereby more strongly protecting human rights. It is a

purely voluntary, independent, and nonpartisan organization that exists solely to serve the

public interest.



Unofficial translation

4

The Association was founded by lawyers who gathered to protect the

independence of the judiciary and the integrity of the legal profession in New York at a

time when powerful forces were trying to turn judges and lawyers into extensions of the

political apparatus. Its members today include over 24,000 members of the legal

profession from more than 50 countries.

Reports and legal analyses of the Association have consistently enjoyed a high

level of credibility with policymakers because of the independent and non-partisan nature

of the organization. In pursuing its mission, the Association historically has sought to

persuade governments around the world to adopt changes favoring the rule of law. For

example, the Association delegations have visited Northern Ireland, Turkey, and South

Africa to promote legal change and greater respect for the rule of law. Notably, the

Association has opposed the actions of the United States government in depriving

detainees at Guantánamo Bay of the right to judicial protection via habeas corpus review.

The Association also has declared its support for the reinstatement of the rule of law in

Pakistan and backed fair trials for members of the political opposition in Uganda.6

6 See, e.g., Bar Association, Task Force on National Security and the Rule of Law,
http://www.nycbar.org/NationalSecurity_Rule_Law.htm (providing reports of Bar
Association’s efforts in the area of security and the rule of law); Bar Association, Letter to
Sen. Leahy et al. re: Restoration of Habeas Corpus and Judicial Enforcement of the Geneva
Conventions (Mar. 6, 2007), available at
http://www.nycbar.org/pdf/report/Restoration_Habeas_Corpus.pdf; Bar Association, Letter
to President Musharraf of Pakistan (January 2008), available at
http://www.nycbar.org/pdf/report/0446_001.pdf (urging that the rule of law be restored); Bar
Association, Letter to the President of Uganda, available at
http://www.nycbar.org/pdf/report/Uganda_Dec8.pdf (expressing grave concern over the
arrest and detention of political opposition leader Dr. Kizza Besigye).



Unofficial translation

5

The Committee to Protect Journalists (CPJ)

Founded in 1981, CPJ is a nonprofit organization that has been recognized

worldwide as both an advocate and an expert on issues of press freedom.7 CPJ promotes

press freedom worldwide by defending the right of journalists to report the news without

fear of reprisal.

In performing its mission of defending journalists, CPJ collects information about

individual cases where press freedom is threatened. CPJ issues statements of protest and

engages government officials on behalf of journalists who are threatened with criminal or

civil sanctions, under actual attack, or in jail because of their work.8 CPJ publishes an

annual report entitled Attacks on the Press that details threats to press freedom

worldwide. CPJ also maintains a website where it publishes stories of violations of

freedom of the press.9 CPJ bestows the annual International Press Freedom Award on

heroic journalists who have fought for freedom of expression against oppressive

governments and other threats.

Since its founding, CPJ has monitored violations of press freedom throughout the

world, worked with journalists and legal scholars, and advocated to governments

7 See, Sherry Ricchiardi, Journalism’s Red Cross, AM. JOURNALISM REV. (Dec. 1997),
www.ajr.org/Article.asp?id=1510 (“What the International Red Cross is to victims of famine
and floods, the Committee to Protect Journalists has become to hundreds of reporters and
editors operating under siege in the deadliest spots for the media around the globe.”).

8 See, e.g., Joel Simon, Executive Director, Committee to Protect Journalists, Letter to
President Lukashenko of Belarus (Mar. 6, 2008),
https://cpj.org/protests/08ltrs/europe/belarus06mar08pl.html (attempting to “draw to [the
President’s] attention [his] government’s selective use of politically motivated civil libel
lawsuits against critics”).



Unofficial translation

6

throughout the Americas to reform repressive laws and practices directed at the gathering

and reporting of news – including in the United States. For instance, in October 2013,

CPJ issued a special report titled “The Obama Administration and the Press” concerning

leak investigations, surveillance, and related issues, noting that CPJ is “disturbed by the

pattern of actions by the Obama administration that have chilled the flow of information

on issues of great public interest, including matters of national security” and

recommending, among other things, that the United States “end the practice of bringing

espionage charges against people who leak classified information to journalists, which

could create a severe chilling effect and thwart the free flow of information on matters of

public interest.”10

CPJ has also submitted numerous amicus briefs to national courts and

international human rights organizations addressing violations of freedom of expression.

For example, in March 2001, CPJ submitted an amicus brief in the case of Matus Acuña

v. Chile before the Commission. In February 2004, CPJ and several news organizations

submitted a brief in the Herrera Ulloa v. Costa Rica case before this Court; and in

9 Committee to Protect Journalists, Defending Journalists Worldwide, www.cpj.org (last
visited Jan. 6, 2014).

10 Committee to Protect Journalists, Special Report: The Obama Administration and the Press
(Oct. 10, 2013), available at http://cpj.org/reports/2013/10/obama-and-the-press-us-leaks-
surveillance-post-911.php; see also Committee to Protect Journalists, Special Report: CPJ’s
Recommendations on the Obama Administration (Oct. 10, 2013), available at
http://cpj.org/reports/2013/10/obama-and-the-press-us-leaks-surveillance-post-911-
recommendations.php.



Unofficial translation

7

November 2009, it joined other amici in submitting written comments to the European

Court of Human Rights in the case of Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands.11

STATEMENT OF FACTS

In its Report, the Commission provided a detailed description of established facts.

The amici have relied on those facts for the purposes of this brief. A brief summary of

certain key events, however, is relevant to the argument below.

From 1953 until May 27, 2007, RCTV operated as a privately-owned television

station with nationwide coverage under a “concession to operate as a free-to-air television

station.”12 As noted by the Report, RCTV broadcasted a variety of content, including

programs whose editorial stance was “critical of the government of President Chávez.”13

On June 12, 2000, Venezuela enacted a new regulatory framework that provided

for the transformation of concessions granted under previous legislation into a new form

of concession.14 Under Article 210 of the new Organic Law on Telecommunications

(“LOTEL”), the National Telecommunications Commission (CONATEL) was to set up

special schedules to transform the concessions granted under the previous legislation into

the administrative authorizations, concessions, notification obligations, or registrations

11 Amicus brief are available at http://cpj.org/news/2001/Chile_matus.pdf;
https://cpj.org/2004/02/cpj-submits-brief-to-interamerican-court-of-human.php; and
http://www.article19.org/data/files/pdfs/letters/sanoma-uitgevers-b.v.-v-the-netherlands.pdf

12 Report, supra note 3, ¶ 67, 72.
13 Id. ¶ 67.
14 Id. ¶ 73.



Unofficial translation

8

established in the new law.15 On the basis of this new regulation, on June 5, 2002, RCTV

applied to have its concession transformed to conform to the new legal regime under

LOTEL.16

In 2002 and 2003, Venezuela’s political climate became progressively more

agitated. Nationwide protests and strikes in April 2002 led to a military coup d’état

whereby President Hugo Chavez was temporarily deposed.17 Later that year, and also in

2003, several opposition parties, organizations, and unions organized a general oil strike

that was ultimately defeated by the Venezuelan government.18

Venezuelan government officials accused RCTV – and the private media

generally – of encouraging those events. As the Commission established, RCTV was

“singled out by high government officials as one of the private television stations that

played an active political role in national upheavals in Venezuela, such as the coup d’état

and the work stoppage in April and December 2002, respectively.”19 Venezuela “alleges

that on April 11 to 13 [2002,] RCTV was involved in an attack on the constitutional and

legal order, [and] on the collective right of users to receive timely, objective and true

15 Id.
16 Id. ¶ 74.
17 Venezuela General Strike Extended, BBC NEWS, Apr. 9, 2002, available at

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/1918189.stm; see also, Venezuela en la Encrucijada, El
Mundo, available at
http://www.elmundo.es/especiales/2002/04/internacional/venezuela/golpista.html

18 Venezuela Opposition Plans General Strike, N.Y. TIMES, Nov. 30, 2002, available at
http://www.nytimes.com/2002/11/30/international/americas/30VENE.html; see also
Venezuela's oil strike may be over, but industry faces high hurdles, The CHRISTIAN SCIENCE

MONITOR (February 19, 2003), available at http://www.csmonitor.com/2003/0219/p07s01-
woam.html.



Unofficial translation

9

information.”20 Specifically, Venezuela argued that “after a three-day bombardment of

constant news broadcasts, RCTV changed its programming” to “cartoons and movies.”21

It also argued that RCTV banned distribution of the news of the detention of President

Chávez.22

The Commission also noted a number of undisputed statements made by senior

Venezuelan government officials against the news media – and against RCTV directly –

between 2002 and 2006, stemming from the aforementioned events. For example,

President Chávez stated:

There’ll be no new concession for that coup-supporting
television channel that calls itself Radio Caracas
Televisión . . . the order is already drafted. So go
ahead . . . start shutting down the equipment. No media
outlet that supports government overthrow, that is against
the people, against the Nation, against national
independence, against the dignity of the Republic will be
tolerated here.23

On January 12, 2003, President Chávez announced:

In this case it is fascist subversion egged on by the media,
by those gentlemen whom I have mentioned and others
whom I will not. So I am letting Venezuela know. I have
ordered a review of all the legal procedures by which these
gentlemen obtained concessions. We are reviewing them
and if they do not resume their normal use, if they continue
to use the concessions to try to disrupt the country, or

19 Report, supra note 3, ¶ 68.
20 Id. ¶ 39.
21 Id. ¶ 75.
22 Id. ¶ 44.
23 Id. ¶ 80(a) (emphasis in original).



Unofficial translation

10

overthrow the government, then I would be compelled to
revoke their concessions to operate television networks.24

In a public speech on June 14, 2006, President Chávez said:

We cannot be so irresponsible as to continue to grant
concessions to a handful of people who, availing
themselves of the spectrum that is the property of the State
– and by that I mean the people – then operate those
stations and use them against us, functioning like a fifth
column, under our very noses. I couldn’t care less what the
oligarchs of the world say! . . . We have to act and have to
enforce the Constitution . . . to protect our people, to
protect national unity, because that is what we are called to
do every day. Messages that incite hatred, disrespect for
our institutions, doubts about each other, rumors,
psychological warfare waged to divide the Nation, to
weaken and destroy [the Nation] . . . This is an imperialist
plan. These are Trojan horses right under our very noses.25

Against this backdrop, in December 2006 Venezuelan government officials

announced that RCTV’s concession would not be renewed.26 William Lara, then

Minister of Communications, stated that RCTV had violated the law by scheduling adult

programming in the viewing time reserved for children’s programming.27 RCTV was

accused of favoring “political actors” and that by “manufactur[ing] its messages,” RCTV

had “violated freedom of information” and “incited civil war.”28 Notably, although

Venezuela maintains that certain actions taken by RCTV in April 2002 “violated laws in

force at the time” (including laws imposing fines, and the temporary or definitive

24 Id. ¶ 75(c) (emphasis added).
25 Id. ¶ 76 (emphasis added).
26 Id. ¶¶ 80(a)-(d).
27 Id. ¶ 81
28 Id. ¶ 82 (quoting Libro Blanco sobre RCTV, March 2007).



Unofficial translation

11

suspension of broadcasting), those laws were “not applied,” meaning that the non-

renewal of RCTV’s license was not premised on those alleged infringements.29

Venezuela took active steps to convey its side of the story. In March 2007,

Venezuela published “The White Book on RCTV” (Libro Blanco sobre RCTV). That

publication claims that the non-renewal of RCTV’s concession was driven by “the

demands of Venezuelan civil society in protest of RCTV’s egregious breaches of its

social responsibility,” on the basis that RCTV allegedly had “served as a stand-in for

political actors” to create a “coup d’état,” “attempt[ing] to undermine the balance of

powers,” and “establish[ing] economic cartels, and engaged in other conduct alien to the

social responsibility that the State and society demand of it.”30

Shortly thereafter, on March 28, 2007, CONATEL issued Communication No

0424, containing the decision not to renew RCTV’s concession.31 CONATEL’s ruling

stated that the decision was not a penalty but merely the natural effect of the expiration of

RCTV’s concession.32 Communication No 0424 also noted that the non-renewal of

RCTV’s license would “allow for the democratization of the use of the broadcasting

medium and the plurality of messages and content” through the creation of a free-to-air

public TV channel.33 Venezuela also reserved RCTV’s allotted frequency for itself to

29 Id. ¶¶ 43, 47.
30 Id. ¶ 82 (quoting El Libro Blanco Sobre RCTV, March 2007).
31 Id. ¶ 85.

32 Id.
33 Id. ¶ 149 (emphasis added).



Unofficial translation

12

“enable democratization of the use of the radioelectric spectrum and make it available to

a wide range of messages and content.”34

RCTV’s signal was cut off at midnight on May 28, 2007. Immediately thereafter,

state-owned television network TVes began broadcasting on RCTV’s frequency.35

On November 9, 2012, the Commision found that “the nonrenewal of RCTV’s

franchise was motivated [ . . . ] by the Venezuelan Government’s disagreement with the

station’s editorial stance.36 The Commission recommended that Venezuela (i) initiate

proceedings to allocate a free-to-air nationwide television frequency in which RCTV is

able to participate under conditions of equality; (ii) make reparations to the victims; and

(iii) adopt the measures necessary to guarantee that radio and television frequencies are

granted and renewed in accordance with Venezuelan international obligations on freedom

of expression.37 After Venezuela failed to implement the Commission’s

recommendations, this case was elevated before this honorable Court.

34 Id. ¶ 86.
35 Id. ¶ 94.
36 Id. ¶ 153.
37 Id. ¶ 223.



Unofficial translation

13

ARGUMENT

A. The refusal to renew RCTV’s license was an act of retaliation

Venezuela plainly violated Article 13 of the American Convention. First, the

legal standard is straightforward. Freedom of speech “may not be restricted by indirect

methods or means, such as the abuse of government or private controls over. . . radio

broadcasting frequencies . . . or by any other means tending to impede the

communication and circulation of ideas and opinions.”38

According to the Declaration of Principles on Freedom of Expression

(“Principles”), the prohibition of government interference on free speech means that:

The exercise of power and the use of public funds by the
state, the granting of customs duty privileges, the arbitrary
and discriminatory placement of official advertising and
government loans; the concession of radio and television
broadcast frequencies, among others, with the intent to put
pressure on and punish or reward and provide privileges to
social communicators and communications media because
of the opinions they express threaten freedom of
expression, and must be explicitly prohibited by law. The
means of communication have the right to carry out their
role in an independent manner. Direct or indirect pressures
exerted upon journalists or other social communicators to
stifle the dissemination of information are incompatible
with freedom of expression.39

These Principles were drafted “out of recognition of the need for a legal

framework” to effectively protect freedom of speech in the hemisphere in a manner that

38 American Convention, supra note 2, art. 13.
39 Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression, Inter-American Commission on

Human Rights, Declaration of Principles on Freedom of Expression, Principle 13 (2000),
available at http://www.oas.org/en/iachr/expression/showarticle.asp?artID=26&lID=1
(emphasis added).



Unofficial translation

14

would “incorporate the principal doctrines set forth in different international

instruments.”40 The Principles were also adopted “recognizing that freedom of

expression is essential for the consolidation and development of democracy, and

convinced that any obstacle to the free discussion of ideas and opinions limits freedom of

expression and the effective development of the democratic process.”41 Free speech is

thus essential to democracy, particularly when the speech has political content.

In line with this common understanding, this Court has held that the American

Convention was specifically drafted to ensure that the permissible restrictions stated in

Article 13 are not misused as indirect methods of restricting speech.42 It is thus clear that

a government’s retaliation or punishment of a broadcaster on the basis of political

opinion is a particularly pernicious and disfavored form of censorship.43

This Court already has ruled on this fundamental principle of law, in the case of

Luisana Ríos v. Venezuela, which is closely related to this case. The Court stated that the

Venezuelan government declarations

40 Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression, Inter-American Commission on
Human Rights, Background and Interpretation of the Declaration of Principles, available at
http://www.oas.org/es/cidh/expresion/showarticle.asp?artID=132&lID=2.

41 Id., A(4) (emphasis added).
42 Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of

Journalism (Arts. 13 and 29 of the American Convention on Human Rights), Advisory
Opinion OC-5/85, 5 Inter-Am. Ct. H.R. (ser. A) ¶ 47 (1985).

43 The European Court of Human Rights has held that political speech is protected even when
its content is polemic and sarcastic. See Katrami v. Greece, App. No. 19331/05, Eur. Ct.
H.R. (Dec. 6, 2007); Sanocki v. Poland, App. No. 28949/03, Eur. Ct. H.R. (July 17, 2007);
Kim v. Republic of Korea, U.N. H.R. Comm’n, CCPR/C/64/D/574/I994, 64th Sess., ¶ 12.5
(Jan. 4, 1999). See also Canese v. Paraguay, 11 I Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C) ¶ 94 (2004)
(holding that “there should be a wider margin of tolerance vis-avis statements and opinions
made in the course of public debate o over matters of public interest.”)



Unofficial translation

15

[C]ontain opinions over the alleged acts and participation
of RCTV, or of persons connected to it, in events that
occurred under circumstance of high political division and
social confrontation in Venezuela, which is outside of the
scope of this case. [ . . . ] Regardless of the situation or
motives behind those declarations, in a State that abides by
the rule of law conflictive situations must be addressed
using the means set forth in the domestic legal framework
and in accordance with applicable international standards.44

The Court held that Article 13.3 of the American Convention “specifically

protects the communication, broadcast and circulation of ideas and opinions” in such a

way that the use of “indirect ways or means to restrict them is prohibited.”45

Second, the facts of this case are equally clear. Undisputed statements made by

senior Venezuelan government officials between 2002 and 2006 indicate that Venezuela

decided not to renew RCTV’s concession precisely because it was not prepared to

tolerate RCTV’s editorial position.46 Indeed, the Commission found in its report that it

had been “proven . . . that the nonrenewal of RCTV’s franchise was motivated not by the

presumptively legitimate reasons officially given by the State but by the Venezuelan

Government’s disagreement with the station’s editorial stance.”47 After analyzing the

evidence, the Commission concluded that Venezuela “is internationally responsible for

having violated,” article 13 of the American Convention.48 The amici concur.

44 Luisana Ríos v. Bolivarian Republic of Venezuela, Judgment, Inter-Am. Ct. H.R. (ser. C)
No. 194 (Jan. 28, 2009) (emphasis added), ¶ 341.

45 Id. ¶ 340.
46 See Statement of Facts; for a more complete description of statements, see Report, supra

note 3, ¶¶ 72-88..
47 Id. ¶ 153.
48 Id. ¶ 222.



Unofficial translation

16

In light of the undisputed statements by top Venezuelan government officials

attacking the editorial stance of several media outlets, including RCTV specifically, it is

impossible to view Venezuela’s refusal to renew RCTV’s broadcast license as anything

other than a violation of the freedom of speech and press.

B. The Court should not credit Venezuela’s media pluralism argument

Venezuela’s argument that by refusing to renew RCTV’s license it was seeking to

ensure a more pluralistic and diverse media should not be credited by the Court because

Venezuela’s conduct (i) is inconsistent with a genuine effort to encourage diversity and

pluralism; (ii) runs counter to the holdings of this and other human rights courts; and (iii)

cannot be reconciled with the practices of other democratic nations.

As noted above, Communication No 0424 of CONATEL contains the official

explanation for Venezuela’s refusal to renew RCTV’s concession.49 That communication

says that Venezuela “decided to set aside the signal used by RCTV to fulfill the

constitutional requirement to guarantee public television services with the purpose of

allowing universal access to information pursuant to the National Telecommunications,

Information Technology and Postal Services Plan.”50 Communication No 0424 also

claims that Venezuela needed “a frequency that allows it to have a free-to-air television

network with national reach like the one that will be available on the expiration of

49 Communication No 0424 of the Minister of the People’s Power for Telecommunications and
Information Technology (Mar. 29, 2000).

50 Report, supra note 3, ¶ 137 (citing Communication No. 0424) (emphasis added).



Unofficial translation

17

RCTV’s concession” to “allow for the democratization of the use of broadcast media and

the plurality of messages and content.”51 That argument, however, is unpersuasive.

1. Venezuela’s actions are incompatible with a genuine effort to encourage
diversity and pluralism

Forcing a television network off the air in order to allow another station to

broadcast government viewpoints, already circulated, cannot possibly promote media

pluralism. Such a goal is achieved by promoting dissenting opinions, not by expanding

the reach of the government’s message in the media. It is well established that freedom

of speech includes the “freedom to seek, receive, and impart information and ideas of all

kinds . . . .”52 Inclusiveness is, therefore, a fundamental component of a pluralistic media,

which should “offer a wide range of different views and opinions reflecting the diversity

of a country’s population.”53

As the Commission noted, “a comprehensive policy on the subject of freedom of

expression must incorporate measures that aim to foment diversity and pluralism in

democratic debate” and in this context “media outlets that are independent of the

government are . . . useful for this purpose.”54 Venezuela certainly did not incorporate

measures that aimed to foment diversity and pluralism. To the contrary, Venezuela

effectively quashed the opinion of independent media outlet RCTV.

51 Id. (emphasis added).
52 American Convention, supra note 2, art. 13 (emphasis added).
53 European Union, Report of the High Level Group on Media Freedom and Pluralism, A Free

and Pluralistic Media to Sustain European Democracy 12 (Jan. 2013), available at
http://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/HLG%20Final%20Report.pdf.

54 Report, supra note 3, ¶ 150.



Unofficial translation

18

As the European Union’s High Level Group on Media Freedom and Pluralism

noted in its January 2013 report, media pluralism “encompasses all measures that ensure

citizens’ access to a variety of information sources and voices, allowing them to form

opinions without the undue influence of one dominant opinion forming power.”55 Had

Venezuela taken measures ensuring access to a “variety of information sources and

voices,” then RCTV’s viewpoint would still be available, and freedom of speech in

Venezuela would have been protected. When Venezuela refused to renew RCTV’s

broadcast license because of its opposition editorial stance, Venezuela’s media became

less diverse, and freedom of speech was violated in breach of Article 13 of the American

Convention.

What happened in reality is fundamental to this case, because Venezuela failed to

create the pluralistic and successful television network it originally promised. Not long

after RCTV was stripped of its television frequency, the ratings of Channel 2 (using

RCTV’s old open-air frequency) plunged from 28%56 to about 2%.57 This dramatic

decrease even attracted the attention of President Chávez, who in January 2008 stated in a

television show that “almost no one watches” TVes, and noted that “it hurts to admit it,

55 European Union Report, supra note 53, at 13 (citing EU Media Futures Forum, Final Report
– September 2012, ‘Report for European Commission Vice‐President Neelie Kroes’)
(emphasis added).

56 Petitioners’ Brief containing Motions, Arguments and Evidence (Aug. 12, 2013), filed before
this Inter-American Court of Human Rights in Marcel Granier and others (Radio Caracas
Television) v. Venezuela, ¶ 13.

57 Compare Petitioners’ Brief, supra note 56, ¶ 13 (Aug. 12, 2013) with TVes cumple cinco
años persiguiendo a la audiencia, EL TIEMPO, May 27, 2012, available at
http://eltiempo.com.ve/venezuela/medios/tves-cumple-cinco-anos-persiguiendo-a-la-
audiencia/53764.



Unofficial translation

19

but it is true.”58 President Chávez then inquired as to why Venezuela was “underusing”

the Channel 2 frequency, which he described as “the best channel from a radioelectric

perspective,” stating that “the indicators that TVes had a very small number of viewers

was a very powerful sign” for the government.59 In May 27, 2012, El Tiempo, a regional

Venezuelan newspaper, reported that “out of 100 persons that tuned in to RCTV, only 8

tuned in to see TVes” after May 2007.60

The astonishing decline in Channel 2’s ratings is consistent with the view that

Venezuela had no real intentions of creating a balanced and diverse media. Esteban

Trapiello, former President of TVes and current head of TV Aragua (a local government-

owned television network) reportedly stated that Venezuela “never intended to create a

balanced television network” and was quoted as admitting that “a state-owned media

cannot be balanced when it depends solely on [the] State.”61 William Castillo – who

became President of TVes following Trapiello’s tenure and is currently the President of

CONATEL – openly conceded in that same interview that “[o]bviously” the station was

“part of a system,” stating that they were the “broadcasters of the achievements of the

government and [they] will continue to do so.” Tellingly, Mr. Castillo stated that “this

58 For an excerpt from the video in which President Chavez admits these facts, see Chávez
reconoce que TVES es malísima, YOUTUBE,
http://www.youtube.com/watch?v=IHVMGo1g0Yw.

59 Id.
60 TVes cumple cinco años persiguiendo a la audiencia, supra note 57.
61 Id.



Unofficial translation

20

public service thing was just an excuse to tear the signal away from RCTV. It was merely

an alibi. Nothing else.”62

On the basis of the foregoing, Venezuela’s supposed pursuit of “media pluralism”

clearly consists instead of a consolidation of government control over broadcast content

in violation of Article 13 of the Convention.

2. Venezuela’s actions run counter to the rulings of human rights courts

Venezuela’s argument is also inconsistent with the holdings of this Court and

other human rights tribunals in similar cases. For instance, in Ivcher-Bronstein v. Peru

this Court considered the case of Baruch Ivcher, shareholder of an independent television

station in Peru that, starting in 1996, began airing – in a program styled Contrapunto –

investigative reports accusing Vladimiro Montesinos, head of Peru's national intelligence

service of being connected to death squads and drug traffickers. 63 Mr. Ivcher owned

about 54 % of the company’s shares, while his partners, Samuel and Mendel Winter,

owned 46%.64

As a result of Contrapunto’s investigative reports, Mr. Ivcher was subjected to

threatening actions, including a visit to the station offices by members of the Treasury

Police Force Directorate, who recommended a change in the network’s editorial stance;

flights of alleged army helicopters over the installations of his factory, Productos Paraíso

62 Id. (emphasis added). William Castillo was appointed General Director of CONATEL
through Presidential Decree No. 767 published in Official Gazette No. 40.346 of January 31,
2014.

63 Ivcher-Bronstein v. Peru, Merits, Reparations, and Costs, Judgment, Inter-Am. Ct. H.R.
(ser. C) No. 74 (Feb. 6, 2001).



Unofficial translation

21

del Perú; and the opening of a proceeding against him by the National Directorate of

Fiscal Police on May 23, 1997.65 This Court found that, after attempts to bribe Mr.

Ivcher with $19 million to allow government monitoring of the program, Mr. Ivcher’s

citizenship eventually was revoked and he was forced into exile. The Winter brothers

then assumed control of the station, prohibited the Contrapunto journalists from entering

the premises, and changed the station’s editorial stance.66

On the basis of these facts, this Court found that Peru had violated Article 13 of

the American Convention because it inhibited Mr. Ivcher’s right to free expression and

because it reduced the diversity of perspectives represented in the media.67 On the latter

point, this Court declared that “[b]y separating Mr. Ivcher from the control of Channel 2

and excluding the [ . . . ] journalists, the State not only restricted their right to circulate

news, ideas and opinions, but also affected the right of all Peruvians to receive

information, thus limiting their freedom to exercise political options and develop fully in

a democratic society.”68

In a different context, the European Court of Human Rights (the “ECtHR”) has

held that freedom of speech is aimed at protecting information and ideas – even if those

64 Id. ¶ 76(g).
65 Id. ¶ 76(j).
66 Id. ¶ 76(v).
67 Id. ¶ 163.
68 Id.



Unofficial translation

22

ideas are offensive, shocking, or disturbing.69 In 1992, Kamil Tekin Sürek, the majority

shareholder and editor of a Turkish weekly review, published letters from readers that

were sympathetic to Kurdish independence and nationalism. Following the publication

of these letters, the Istanbul National Security Court tried and fined Mr. Sürek for

“disseminating propaganda against the indivisibility of the State,” and of “encourag[ing]

violence and provok[ing] hostility and hatred among the different groups in Turkish

society.”70 Mr. Sürek then sought relief from the ECtHR, arguing among other things

that Turkey’s conduct had violated Article 10 of the European Convention on the

Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“European Convention”),

which guarantees freedom of speech. The Court held that the convictions and fines

imposed on Mr. Sürek interfered with right of free expression protected by Article 10,

and rejected Turkey’s argument that its actions against Mr. Sürek were justified by

Article 10(2)’s exception for limitations on free expression that are “prescribed by law,”

holding that such limitations must be “necessary in a democratic society.”71

The ECtHR then restated previous rulings holding that Article 10 protects

information and ideas even if they “offend, shock or disturb,” holding that “such are the

demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no

‘democratic society.’”72 The ECtHR further determined that the letters objectively could

69 Sürek and Özdemir v. Turkey, Eur. Ct. H.R., Ap. 23927/94, ¶ 57(i) (1999), available at
http://echr.ketse.com/doc/23927.94-24277.94-en-19990708/.

70 Id. ¶¶ 12, 54.
71 Id. ¶ 43.
72 Id. ¶ 57(i).



Unofficial translation

23

not be seen as hate speech or promotion of violence; rather, there were legitimate news

pieces, and the public had a right to their insights into the psychology of the Kurdish

opposition in Turkey.73

Similarly, in the case of Informationsverein Lentia and others v. Austria, the

government of Austria refused to grant broadcast licenses to five separate private

organizations after the Austrian legislature had failed to implement an application

procedure. 74 The ECtHR found Austria to be in violation of Article 10 because “the

Austrian authorities were essentially seeking to retain their political control over

broadcasting.”75

The ECtHR further held that freedom of speech – the fundamental role of which

is to share information and views of general interest – “cannot be successfully

accomplished unless it is grounded in the principle of pluralism, of which the State is the

ultimate guarantor. This observation is especially valid in relation to audio-visual media,

whose programs are often broadcast very widely.”76 The ECtHR specifically rejected

Austria’s arguments that a government monopoly could promote objectivity and balance

in reporting, noting that “[o]f all the means of ensuring that these values are respected, a

73 Id. ¶ 61.

74 Informationsverein Lentia and Others v. Austria, Eur. Ct. H.R., Ap. 13914/88 (1993),
available at http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-
57854#{%22itemid%22:[%22001-57854%22]}.

75 Id. ¶ 37.
76 Id. ¶ 38 (emphasis added).



Unofficial translation

24

public monopoly is the one which imposes the greatest restrictions on the freedom of

expression.”77

The aforementioned rulings demonstrate that Venezuela’s argument that it sought

to promote media pluralism by not renewing RCTV’s license and awarding its frequency

to a state-owned television station has no support in either the jurisprudence of this Court

or that of the ECtHR.

3. Venezuela’s actions cannot be reconciled with the practice of other
democratic nations

The amici have also examined the efforts of other democratic countries to

promote and protect media pluralism, and conclude that Venezuela’s conduct simply

cannot be reconciled with any genuine effort to promote diversity and pluralism.

Although this Court may not necessarily be bound by the practice of those nations, their

conduct goes to show that Venezuela’s pluralism argument plainly is not credible.

In this section, the amici offer a brief discussion of the legal and regulatory

frameworks of Spain, Mexico, Colombia, Germany, the United Kingdom, and the United

States, all of which are democratic nations that either are parties to the American

Convencion, or are bound by other treaties that contain provisions similar to Article 13

thereof. 78

77 Id. ¶ 39.
78 For instance, Mexico ratified the American Convention in 1981; Colombia signed the

American Convention in 1969 and ratified it in 1973. See Organization of American States,
American Convention on Human Rights: Signatories and Ratifications, available at
http://www.cidh.oas.org/basicos/english/Basic4.Amer.Conv.Ratif.htm (last accessed Jan. 8,
2014). The United States signed the American Convention in 1977.



Unofficial translation

25

These six countries bear comparison because they are bound to protect freedom of

speech and promote media pluralism in much the same way as Venezuela was in May

2007. Indeed, Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights

(“ICCPR”), to which all of the countries discussed below are parties, contains language

that is virtually identical to Article 13 of the American Convention: “Everyone shall

have the right to hold opinions without interference,” and freedom of expression includes

“freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds.”79 Similarly,

Article 10 of the European Convention, to which Spain, Germany, and the United

Kingdom are parties, contains the same fundamental principle: “Everyone has the right

to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to

receive and impart information and ideas without interference by public authority and

regardless of frontiers.”80

The six democratic nations discussed below have consistently interpreted their

national and international laws protecting freedom of speech in a manner that imposes

79 ICCPR art. 19, Dec. 19, 1966, 999 U.N.T.S. 171, 6 I.L.M. 368 [hereinafter “ICCPR”]
(emphasis added). Spain signed the ICCPR in 1976 and ratified it in 1977; Mexico acceded
to the ICCPR in 1981; Colombia signed the ICPPR in 1966 and ratified it in 1969; Germany
signed the ICCPR in 1968 and ratified it in 1973; the United Kingdom signed the ICCPR in
1968 and ratified it in 1976; the United States ratified the ICCPR in 1977 and ratified it in
1992. United Nations, International Covenant on Civil and Political Rights: Status as at:
08-01-2014 05:00:56 EDT, available at
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=IV-
4&chapter=4&lang=en.

80 European Convention art. 10, Nov. 4, 1950, 213 U.N.T.S. 221. Spain signed the European
Convention in 1977 and ratified it in 1979; Germany signed the European Convention in
1950 and ratified it in 1952; the United Kingdom signed the European Convention in 1950
and ratified it in 1951. See Council of Europe, Convention for the Protection of Human
Rights and Fundamental Freedoms, Status as of: 8/1/2014, available at



Unofficial translation

26

affirmative obligations on the government to ensure that information and ideas of all

kinds remain available to the public through the media. They are right to do so, as a

pluralistic media serves an essential democractic function. In this respect, the European

Union’s Report of the High Level Group on Media Freedom and Pluralism has stated:

A fundamental principle of democratic systems is that
equal rights are accorded to all citizens, with the possibility
of their direct or indirect participation in collective
decision-making, especially through free elections, the
choice of political representatives and the power to hold
elected officials accountable. If citizens are to exploit these
rights to the fullest, however, they must have free access to
information that will give them sufficient basis for making
enlightened judgements and informed political choices. If
not, control over the flows of information and manipulation
of public opinion can lead to a concentration of power, the
ultimate form of which is seen in authoritarian and
totalitarian systems, which use both censorship and
propaganda as tools for staying in power.81

In the democratic traditions exemplified below, Venezuela’s actions towards

RCTV certainly would not be perceived as an effort to promote media pluralism and

diversity.

http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=005&CM=&DF=&CL=EN
G.

81 European Union, Report, supra note 53, at 10 (citations omitted) (emphasis added).



Unofficial translation

27

(a) Spain

Article 4 of Spain’s General Audiovisual Communications Law provides that

“everyone has the right to receive audiovisual communication through a variety of media

– including public, commercial, or community-based media” and that this shall “reflect

the society’s ideological, political and cultural pluralism.” The law further provides that

everyone is entitled to audiovisual communication being delivered through “diverse

sources and contents,” and to have “different coverage, depending on [Spain’s] territorial

organization[,]” which shall “guarantee audiovisual communication that includes

different genres, in response to society’s various interests.”82

The General Audiovisual Communications Law extended the life of television

licenses from ten to fifteen years in order to strengthen the service provider’s “security”

and provided that “additional license renewals shall be automatic, and for the same period

of time originally stipulated for its use.”83 Renewal is automatic if (i) the same

conditions originally met to qualify as a provider are met at the time of renewal; (ii) there

are no unforeseen and irreparable technical obstacles concerning the [radioelectric]

spectrum for those licenses; and (iii) the service provider is current on the payment of

fees.84

82 Law 7/2010 of March 31 2010, General Audiovisual Communications Law, (B.O.E. 2010,
5292) (Spain), available at http://www.boe.es/boe/dias/2010/04/01/pdfs/BOE-A-2010-
5292.pdf.

83 Id., art. 28(1), (2).
84 Id., art. 28(2).



Unofficial translation

28

The “automatic renewal” is not applicable only if radioelectric spectrum is

exhausted; if a third party requests the concession and the petition is made at least 24

months before expiration of the license; and if the new petitioner complies with the

requirements for the original petition.85 If these conditions are present, then service

providers would have to go through a process of public bidding.86

Television licenses also expire at the end of their period when there is no

automatic renewal; when the legal entity that holds the license ceases to exist (except in

the case of mergers or acquisitions); upon the death or incapacity of the licensee; upon

cancellation; upon abandonment of the license on the part of the provider; and upon

failure to pay the corresponding fees.87 Spain can revoke a television license only in case

of “very grave” infractions by the licensee. They include, for example, the “transmission

of messages that grossly foment hatred, contempt or discrimination on the basis of birth,

race, sex, religion, nationality, opinion, or any other personal or social circumstance,” and

the “transmission of commercial communications that violate human dignity or use

women for humiliation or discrimination purposes.”88 In this case, broadcasters may lose

their right to the automatic renewal of licenses.

There is no provision in Spanish law or custom that would support the type of

punitive non-renewal of a license engaged in by Venezuela in this case. On the contrary,

pursuant to the principles of media pluralism contained in the Law of Visual

85 Id., art. 28(3).
86 Id.
87 Id., art. 30.



Unofficial translation

29

Communications, Spain recently took extraordinary steps to ensure that Audiovisuales La

Sexta S.A. (“La Sexta”), a television network that had broadcast material critical of the

administration of Prime Minister Mariano Rajoy, remained in business. 89

In December 2011, La Sexta announced that it was being acquired by another

television network, Antena 3 de Televisión S.A. (“Antena 3”). Antena 3’s acquisition of

La Sexta was supervised by Spain’s Competition Commission, which in July 2012,

imposed a number of conditions ensuring compliance with antitrust law as the acquisition

moved forward.90 Antena 3 and La Sexta, however, were unable to meet those

conditions. This would have blocked the acquisition, which given La Sexta’s economic

position, would have resulted in La Sexta closing its doors and going off the air.91

Citing the right to a pluralistic and diverse media, Prime Minister Mariano Rajoy

and the Council of Ministers intervened and approved the acquisition of La Sexta by

relaxing the Commission’s previously-imposed conditions.92 In reaching its decision, the

Council of Ministers held that “the need to find an adequate balance regarding political

and information pluralism, warrants the government’s intervention to prevent the

88 Id., arts. 60, 57 (1), (2).
89 El Gobierno de Rajoy salvó a La Sexta para garantizar el pluralismo en televisión, ABC.ES,

May 26, 2013, available at http://www.abc.es/espana/20130526/abci-gobierno-sexta-
television-201305261217.html.

90 Resolución de Competencia, Jul. 13, 2013, Exp. C-0432 (Antena 3/La Sexta).
91 Council of Ministers, “Agreement Authorizing Merger Operation of Antena 3/ La Sexta and

Imposing conditions on the same” at 6, available at
http://www.mineco.gob.es/stfls/mineco/economia/ficheros/Texto_web_ACM.pdf.

92 Id.



Unofficial translation

30

disappearance of an editorial line.”93 The Council of Ministers further explained that

“information pluralism” is the:

confluence of various – potentially divergent and non-
homogenized – instruments of communication, as well as
the free confluence of ideas and opinions that mark the
difference among operators. In this respect, the Council of
Europe and European regulations provide that the idea of
pluralism implies a diversity of independent and
autonomous means, as well as content, for the use of the
public. The [public’s] choice would not be meaningful if
[it] were not able to select programs that guarantee the
expression of diverse trends.94

La Sexta was thus allowed to continue broadcasting despite the acquisition’s

potential regulatory infringements, in order to preserve the greater goal of media

pluralism as enshrined in the Audiovisual Communications Law.

This is by all means remarkable. Had the government of Spain not intervened and

instead allowed the acquisition to fail, La Sexta would have closed its doors, and freedom

of speech in Spain would have suffered a significant blow as La Sexta’s particular

viewpoint would have disappeard. In an extraordinary effort to protect freedom of

speech, however, Spain took steps to ensure La Sexta’s continuous operation precisely

because its opinions and ideas were contrary to the government’s, thus strengthening the

public’s access to a plurality of views and opinion, and ultimately safeguarding freedom

of speech.

93 Id. at 19 (emphasis added).
94 Id. at 16 (emphasis added).



Unofficial translation

31

(b) Mexico

Article 6 of Mexico’s Constitution provides that “everyone has the right to freely

access plural and timely information, as well as to seek, receive and broadcast

information and ideas through any mean of expression.”95 The Constitution further

provides that “expression of ideas shall not be subject to any judicial or administrative

investigation, unless it offends good morals, infringes the rights of others, incites crime,

or disturbs public order.”96

The Federal Law on Radio and Television provides that the right of information,

of expression, and of reception through television shall not be subject to any judicial or

administrative inquiries, or to any limitations or prior censure.97 The Federal Law on

Radio and Television also provides that television concessions shall be granted for a

period of “20 years, renewable for equal periods.”98 The concessions for commercial

television channels “shall be granted only to Mexican citizens or to entities owned by

Mexican citizens.”99

In 2007, Mexico’s Supreme Court of Justice partially annulled article 16 of the

Federal Law on Radio and Television, pursuant to which the radio and television

95 Constitución Política de los Estados Mexicanos, art. 6 (emphasis added), available at
http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/1.pdf.

96 Id.
97 Ley Federal de Radio y Televisión, art. 58, as amended, Diario Oficial de la Federación, 19

de enero de 1960 (Mex.), available at
http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/114.pdf.

98 Id, art. 20.

99 Id, art. 14.



Unofficial translation

32

operators were entitled to renew their concessions with preference over other third

parties, without having to participate in further bidding processes, and without further

payment to the State for having to use the radioelectric spectrum. Currently, therefore,

there is no automatic renewal of television concessions, and operators seeking renewal

must participate in a public bidding process.100

In that decision, the Supreme Court held that the “renewal” of the concession is

not “unconstitutional” per se, but it determined that “giving preference” to the concession

holder over third parties without a public bidding process would violate constitutional

“principles of equality.” The Supreme Court explained that “preference” should

effectively be given to the current licensee “when there is a total balance or an absolute

equality between several contenders regarding their capacity and the compliance of the

legal requirements for the concesison.”101 In other words, Mexican law tends to favor the

renewal of licenses and certainly does not support the punitive denial of a renewal of a

licensee whose views are in tension with the government’s.

The context of this action by the Supreme Court of Justice is also important to this

case. In 2006, Mexico’s Congress enacted certain amendments to the Law on Radio and

Television that primarily favored the two dominant Mexican television companies,

Televisa and TV Azteca, by giving them newly-available digital channels free of charge,

100 Acción de Inconstitucionalidad (Decision), Supreme Court of Justice, Diario Oficial de la
Nación, Novena Época, 20 agosto de 2007, Sección 15 (Mex.), available at
http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4996806&fecha=20/08/2007; see also
Corte Anula Concesiones Perpetuas en Radio y TV, La Cronica, 1 de junio de 2007,
available at http://www.cronica.com.mx/notas/2007/304293.html.

101 Id.



Unofficial translation

33

leaving other candidates without the ability to compete for access to those new

channels.102 It was reported that, as a result of those amendments, independent radio

stations and television channels such as Instituto Mexicano de la Radio (Grupo IMER),

Once TV, Canal 22, Edusat, and TV UNAM would eventually be forced off the air.103

In its 2007 decision, the Mexican Supreme Court declared the amendments

unconstitutional, explaining that freedom of information is premised on a pluralistic

media, and held that the government was under the obligation to guarantee that the

broadcasting services provide “access to diverse flows of opinion . . .”104

The Supreme Court held that the amendments violated Article 13 of the American

Convention by limiting freedom of speech through “indirect means,” such as the abuse of

official or private control of radio frequencies,105 as well as Principle No. 12 of the

Commission’s Declaration of Principles on Freedom of Speech prohibiting media

monopolies.106 The Court also explained that “broadcasting should be the technological

support of freedom of speech, and the right to access information,” noting that it is

precisely through the media that “society is informed and ponders central issues of public

and democratic life,” fostering the free flow of ideas to a point that “freedom of press and

the right to access information are [presently] closely connected” with media

102 Liliana Alcántara et al, Campaña de resistencia por ley de medios, EL UNIVERSAL, Mar. 30,
2006, available at http://www.eluniversal.com.mx/nacion/136744.html.

103 Id.
104 Acción de inconstitucionalidad, supra note 100.
105 Id.
106 Id.



Unofficial translation

34

regulation.107 The Court concluded that “if the rights of freedom of expression and

access to information . . . are implemented through the [media], then the conditions to

access those services have a direct impact on the rights themselves.”108

Mexico’s judiciary, therefore, stepped in to ensure that Mexico did not form a

media oligarchy but rather remained diverse and pluralistic. The Court understood its

mandate – under the Mexican Constitution and the American Convention – to ensure that

the law did not favor large media outlets at the expense of smaller companies.

(c) Colombia

Article 20 of Colombia’s Constitution provides that “[e]very individual is free to

express and convey thoughts and opinions, to transmit and receive true and impartial

information, and to create mass communications media.”109 It also provides that

broadcast frequencies shall be made available to broadcasters on an equal opportunity

basis, and mandates that regulation encourage “genuine pluralism and competence” in the

sector.110 Colombia’s Constitution also generally protects a free press and bans

107 Id.
108 Id.
109 Constitution of Colombia, art. 20, available at

http://www.procuraduria.gov.co/guiamp/media/file/Macroproceso%20Disciplinario/Constitu
cion_Politica_de_Colombia.htm.

110 Id., art. 73.



Unofficial translation

35

censorship,111 guaranteeing the freedom of political speech and securing access of

political parties to the media to broadcast its messages.112

Law 1341 of 2009 provides that television licenses shall be granted for up to 10

years, and may be renewed at the request of the operator for equal periods of time.113

Although not automatic, renewal of television licenses should be based on “reasonable”

and “non-discriminatory” conditions. These conditions are to be “compatible with the

technological development of Colombia, the service’s continuity, and adequate incentives

towards investment.”114 Television licenses may be renewed for a lesser period only

when the public interest may be affected, when such reduction of time is necessary to

reorganize the radioelectric spectrum, or to comply with international frequency

regulations. There is no provision in law, nor any history, of denying a license renewal

on the basis of the licensee’s viewpoint.115

Recently, Colombia issued Decree 2044 specifically regulating the renewal of

licenses for the use of the radioelectric spectrum.116 This regulation implements a

straightforward two-step process for renewing television licenses. First, operators must

(i) have made efficient use of the license; (ii) have complied with the minimum

111 Id., art. 75.
112 Id., art. 111.
113 Law 1341, July 30, 2009, Diario Oficial, No. 47.426, art. 30(b) (Colom.), article 12,

available at http://web.presidencia.gov.co/leyes/2009/julio/ley134130072009.pdf.
114 Id.
115 Id.
116 Decreto 2044, septiembre 19 de 2013, Diario Oficial 48918., available at

http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=54811#0



Unofficial translation

36

expansion plans, if any, dictated by the regulatory agency; (iii) have complied with their

obligations at the time the renewal is granted; and (iv) be registered as service providers

before the Network and Telecommunications Service Providers Registry.117 Second,

operators seeking renewal must comply with the non-discriminatory conditions, if any,

set forth by the Ministry of Information and Communication Technologies (“MinTIC”),

which should be based on, among other things, the following considerations: enhancing

the service’s minimum coverage, as determined by the MinTIC; improving the quality of

the service; providing connectivity service to public institutions, as determined by the

MinTIC; national security; and providing a cost-free service in cases of natural disaster or

public calamities.118 That Decree also prohibits granting a license to persons or entities

whose previous license or concession has been cancelled or revoked.119

Colombian law carves out a special regime for television, which is governed by

an autonomous agency.120 There are several regulatory bodies with authority over the

telecommunications sector, and the MinTIC has the broadest remit. Law 1341 of 2009,

which reorganized the regulatory regime for telecommunications,121 requires that both the

MinTIC and the National Television Commission (“ANTV”) – an independent agency

responsible for regulating television – must transparently consider applications from all

117 Id. art. 2.
118 Id. art. 3.
119 Id. art. 2(4); see also Law 1341, supra note 113, arts. 76-77.
120 Constitution of Colombia, arts. 76-77.
121 Ley 1341, supra note 113.



Unofficial translation

37

parties interested in access to the radioelectric spectrum, with the goal of encouraging a

plurality of interests.122

Colombia’s judiciary has also been sensitive to the significance of a pluralistic

and diverse media as a fundamental component of freedom of speech. In August 1990,

Colombia enacted Decree No. 1900, which provided that a broadcast license was required

to use a radioelectric frequency.123 Individual petitioner Antonio L. Atencia, however,

asked the Constitutional Court to declare that certain provisions of that decree were

unconstitutional, arguing that they infringed the right to establish mass media.124

In an April 1994 decision, the Colombian Constitutional Court dismissed the

petition, holding that the provisions at issue were valid because the radioelectric spectrum

is a public good, and thus it is subject to government control. However, the Court’s

decision expressly recognized that “[t]he freedom of access to mass communication is

closely related to the freedom of speech, opinion and information, because such media

are effective instruments to spread ideas, thoughts and information.”125 In connection

with the government’s power to regulate the media, the Constitutional Court cited a 1993

decision in which the Court held that “[Colombia’s] power to intervene in connection

with the use of the radioelectric spectrum is not unlimited,” confirming that government

is invariably “subject to the provisions of international treaties” that “guarantee the

122 Id., art. 72.
123 Decree 1900, August 19, 1990, Diario Oficial No. 39.507 (Colom.), available at

http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=2581.
124 Corte Constitucional, April 19, 1994, Decision C-189/94, Gaceta de la Corte Constitucional

(Colom.), available at http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=8304.



Unofficial translation

38

fundamental rights of the operator and of the audiences,”126 and expressly referred to the

limitations set forth in Article 13 of the American Convention.

The Constitutional Court’s decisions of 1994 and 1993 are thus relevant for two

reasons. First, they demonstrate that Colombia’s Constitution, its regulatory framework,

and its interpretation of its obligations under Article 13 of the American Convention, all

recognize not only the public’s right to media, but that that right is only meaningful when

accompained by effective instruments to spead ideas, thoughts and information. Second,

they recognize that any efforts by the government to intervene are always subject to the

limitations set forth in the Constitution and international law.

(d) Germany

The basic rights of freedom of expression and communication in Germany are

provided for in the German Constitution:

Everyone has the right to freely express and disseminate his
opinion in speech, writing, and pictures and to freely
inform himself with generally accessible sources. Freedom
of the press and freedom of reporting by means of
broadcasts and films are guaranteed. There may be no
censorship . . . 127

Germany has a dual broadcasting system consisting of public service and

commercial broadcasting. The principal regulatory framework for this dual system is

125 Id. (emphasis added).
126 Corte Constitucional, February 23, 1993, Decision T-081-93, Gaceta de la Corte

Constitucional (Colom.), available at
http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1993/T-081-93.htm.

127 Grundgesetz für die Bundesrpublik Deutschland (Basic Law of Germany), May 23, 1949,
BGBl. I, art. 5, ¶ 1 (Ger.).



Unofficial translation

39

established in the Interstate Broadcasting Treaty, or Rundfunkstaatsvertrag (the

“Treaty”), which is a treaty ratified by all of the German states. The Treaty’s preamble

establishes plurality as a mandate for both public-service and commercial broadcasting,

and states: “Public-service broadcasting and commercial broadcasting are committed to

the free formation of individual and public opinion and the plurality thereof.”128

Public service television in Germany consists of two broadcasting corporations,

ARD and ZDF. Although the public service broadcasters are independent of the national

and regional governments, they are bound under the Treaty to a policy of

comprehensiveness, balance, mutual respect, and quality programming.129 The Treaty

outlines the public service broadcasters’ obligation to pluralism in content:

(1) Under their remit, the public-service broadcasting
corporations are to act as a medium and factor in the
process of the formation of free individual and public
opinion through the production and transmission of their
offers, thereby serving the democratic, social, and cultural
needs of society. In their offers, the public-service
broadcasting corporations must provide a comprehensive
overview of international, European, national, and
regional events in all major areas of life. In doing so, they
shall further international understanding, European
integration and the social cohesion on the federal and state

128 Staatsvertrag über den Rundfunk im vereinten Deutschland (Interstate Broadcasting Treaty
in Unified Germany) (Rundfunkstaatsvertrag - RStV) (Interstate Treaty on Broadcasting),
Preamble, Aug. 31, 1991, last amended by 15 Rundfunkänderungsstaatsvertrag (15th
Amendment to the Interstate Broadcasting Treaties), Jan. 1, 2013, english translation
available at http://www.die-
medienanstalten.de/fileadmin/Download/Rechtsgrundlagen/Gesetze_aktuell/15_RStV_englis
h_01-01-2013.pdf.

129 Michael Libertus, Essential Aspects Concerning the Regulation of the German Broadcasting
System: Historical, Constitutional and Legal Outlines, Arbeitspapiere des Instituts für
Rundfunkökonomie an der Universität zu Köln, Working Paper No. 193, at 11 (2004),
available at http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de/institut/pdfs/19304.pdf.



Unofficial translation

40

levels. Their offers shall serve education, information,
consultation and entertainment. They must in particular
provide contributions on culture. Entertainment should
also be provided in line with a public-service profile of
offers.

(2) The public-service broadcasting corporations in
fulfilling their remit shall pay due respect to the principles
of objectivity and impartiality in reporting, plurality of
opinion and the balance of their offers.130

The Treaty further provides for transparency in the activities of the public service

broadcasting corporations, requiring them to “enact statutes or directives detailing the

execution of their respective remit as well as specifying the procedures governing the

development of offer concepts and the procedure governing new or modified

telemedia.”131 The statutes and regulations must be published and the public

broadcasting corporations must also publish a report every two years on the fulfillment of

their respective remit.132

To ensure that the public service broadcasters comply with legal requirements, the

Treaty provides for broadcasting councils consisting of representatives of the major

organized social groups (e.g., labor, industrial management, churches), which represent

the interests of the general public.133 The broadcasting council’s main task is to ensure

monitoring independence and diversity in programming.134

130 Treaty, supra note 128, art. 11 (emphasis added).
131 Id., art. 11e(1).
132 Id., art. 11e(1), (2).
133 ARD Brochure, at 2 (2011), available at http://www.ard.de/intern/die-ard/-

/id=2429398/property=download/nid=8036/o9wvwf/ARD_Flyer_english.pdf.
134 Libertus, supra note 129, at 13.



Unofficial translation

41

Commercial broadcasters, in contrast to the two public-service broadcasters,

require a license to provide broadcasting services, and the Treaty provides a transparent

licensing process. A person or company seeking a national broadcast license must submit

an application to the Commission on Licensing and Supervision (“ZAK”) in accordance

with the Treaty.135 In addition to providing for a transparent licensing process, the Treaty

contains provisions to ensure plurality of opinion in commercial broadcasting, stating:

(1) The editorial content of commercial broadcasting shall
convey plurality of opinion. The major political,
ideological, and social forces and groups shall be granted
adequate opportunity for expression in the general
channels; minority views shall be taken into account. The
possibility to offer thematic channels remains unaffected.136

The Treaty also contains provisions to guard against a single service “exert[ing]

an exceedingly imbalanced influence on public opinion”137 by acquiring “dominant

power of opinion,” 138 as determined by the Commission on Concentration in the Media

(“KEK”).139 Indeed, if a commercial broadcaster reaches an annual average audience

share of 30 percent of all viewers, “dominant power of opinion shall be assumed to be

given[,]”140 in which case the KEK may require it to either give up certain interests until

135 Treaty, supra note 128, arts. 20, 20a, 21, 36(2), 37.
136 Id., art. 25(1) (emphasis added).
137 Id., art. 25(2).
138 Id., art. 26(1).
139 The KEK consists of six experts in broadcast and commercial law and six legal

representatives of the state media authority. Treaty, supra note 128, art. 35(5). available at
http://www.die-medienanstalten.de/en/profile/organisation/the-commission-on-
concentration-in-the-media-kek.html (last visited April 28, 2014).

140 Treaty, supra note 128, art. 26(2).



Unofficial translation

42

its audience share falls below the appropriate limit, or take certain steps to ensure

plurality of opinion, such as granting broadcasting time to independent third parties.141

Although the Treaty does not specifically provide for a license renewal process,

commercial broadcasters must comply with the measures proposed by the KEK. If a

commercial broadcaster has acquired “dominant power of opinion” and does not agree

with the KEK on measures to remedy the situation, or does not implement the measures

within a reasonable period of time, the state media authorities may revoke the license,

after the KEK has established the relevant facts. However, there is no basis in German

law or practice for denying a license renewal on the basis of the licensee’s viewpoint.142

In this context, every three years, the KEK must report on the development of

concentration in the media and on measures to ensure plurality of opinion in the

commercial broadcasting sector, taking into account (1) interdependencies between

television and media-relevant related markets; (2) horizontal interdependencies between

broadcasters in different areas of transmission; and (3) international interdependencies in

the media sector.143

Germany has thus implemented a system that, first, mandates pluralism as a

fundamental component of both public service and commercial broadcasting; second,

mandates that government agencies in charge of granting broadcast licenses ensure that

141 Id., art. 26(4).
142 Id.

143 Id., art. 26(6). The reports are available on the KEK’s website, available at http://www.die-
medienanstalten.de/en/profile/organisation/the-commission-on-concentration-in-the-media-
kek.html (last visited April 28, 2014).



Unofficial translation

43

both public and private operators provide content that is comprehensive and diverse; and

third, requires government agencies to monitor the concentration of media share, as well

as measures to ensure plurality of opinion in the commercial broadcasting sector.

(e) United Kingdom

In the United Kingdom, freedom of expression was codified in the Human Rights

Act of 1998, which references Article 10 of the European Convention,144 and requires

courts in the United Kingdom to have “particular regard to the importance of the

[European] Convention right to freedom of expression.”145 Administrative Courts have

noted that similar regulatory regimes have been deemed to “contribut[e] to the quality

and balance” of available programs.146

Institutionally, the United Kingdom has ensured freedom of expression by

establishing an independent regulator, the Office of Communications (“Ofcom”), whose

determinations are only reviewable by courts for “real unfairness” or “a significant error

of law.”147 Ofcom is charged with regulatory oversight of the television, radio and

telecom sectors. It has a legislatively mandated duty to ensure a “wide range” of telecom

144 Human Rights Act, 1998, c. 42 § 12 (UK); European Convention, supra note 80.
145 Human Rights Act, 1998, c. 42 § 12(4) (UK).
146 Wildman v. The Office of Communications, [2005] EWHC 1573 (Admin), 2005 WL

1902452, ¶ 64 (Eng.) (citing Demuth v Switzerland, no. 38743/97, 2002-IX Eur. Ct. H.R.
(2002), considering and approving a comparable Swiss licensing system).

147 Id.; see also Associated Provincial Picture Houses Ltd v. Wednesbury Corp, [1948] 1 KB
223 (Eng.) (courts “can only interfere with an act of executive authority if it be shown that
the authority has contravened the law”).



Unofficial translation

44

services and a “sufficient plurality of providers”148 and is required to have regard for “an

appropriate level of freedom of expression.”149

Ofcom is required to establish content standards for radio and television programs

consistent with the legislated objectives of, inter alia, protecting children, discouraging

crime, and truth in advertising, as well as prohibitions on political advertising.150 By

statute, the government must take into account “the need, in relation to every different

audience in the United Kingdom or in a particular area or locality of the United

Kingdom, for there to be a sufficient plurality of persons with control of the media

enterprises serving that audience.”151 It is also Ofcom’s function “to do all that it can to

secure within the [United Kingdom] a range and diversity of local services.”152

In interpreting the meaning of the phrase “sufficient plurality of persons with

control of … media enterprises” in section 58(2C)(a) of the 2002 Enterprise Act, a British

Court of Appeals held that Ofcom cannot simply look at who controls media

broadcasters, but must make a “broad qualitative assessment” when deciding whether a

plurality of interests is represented in the market.153

148 Communications Act, 2003, c. 21 § 3(2)(b), (c) and (d) (UK) (emphasis added).
149 Id. § 3(4)(g).
150 Id., § 319.
151 Enterprise Act, 2002, c. 40 § 58(2C)(a) (UK) (as amended by the Communications Act,

2003, c. 21 § 375 (UK) (emphasis added).
152 Regina v. The Radio Authority, ex parte Francis Anthony Wildman, [1999] EWCA Admin

90 (Civil) FC3 /1999/6717/C (UK), ¶ 3 (emphasis added).
153 British Sky Broadcasting Group PLC v. The Competition Commission, [2010] EWCA Civ 2

(S.C.), ¶ 120 (appeal taken from Eng.).



Unofficial translation

45

Ofcom is also empowered to grant licenses for radio broadcasting, applying the

same conditions and processes which were originally applicable to its predecessor, the

(now defunct) Radio Authority.154 Ofcom awards licenses via its Radio Licensing

Committee,155 which is required by statute to award the radio broadcasting license to the

applicant who submits the highest cash bid,156 provided that certain conditions are met,

including that the proposed service would provide “a diversity of program[s] calculated

to appeal to a variety of tastes and interests.”157

Ofcom is required to grant a renewal for licenses “as soon as reasonably

practicable” unless it invokes one of the statutorily identified grounds for denial.158 The

grounds for non-renewal are objective standards, including change of service area, lack of

financial viability, incapacity to maintain similar programming, and (in the case of certain

television broadcast licenses) failure to provide certain public service programming.

There are no staturory support for denying the renewal of a broadcast license because of

the licensee’s political viewpoint.159

154 Communications Act, 2003, c. 21, § 245.
155 Wildman v. The Office of Communications, [2005] EWHC 1573 (Admin), 2005 WL

1902452, ¶ 10 (Eng.); Ofcom, Functions and Role, available at
http://www.ofcom.org.uk/about/how-ofcom-is-run/committees/radio-licensing-
committee/functions-and-role/.

156 Broadcasting Act, 1990, c. 42, § 100(1) (creating the obligation for the now defunct Radio
Authority).

157 Id., § 98(3)(a)(ii), (emphasis added); see also id. § 99(1)(a)(ii).
158 Communications Act, 2003, c. 21, § 216(8) (UK) ; see Broadcasting Act, 1990, c. 42, §§

103A(84), 104A(11).

159 Communications Act, 2003, c. 21, § 216 (5), (6), (7); Broadcasting Act, 1990, c. 42, §§
103A(4)(a), 104A(5)(a).



Unofficial translation

46

The United Kingdom has thus understood freedom of expression to mean taking

specific steps – like the creation of an independent government agency to evaluate

whether different audiences are being adequately represented – aimed at ensuring a

pluralistic and diverse media throughout the country, and there is a strong inclination

towards renewal of licenses.

(f) United States

The United States has built its legal framework on its Constitution and the

decisions of the Supreme Court, and provides compelling guidance as to the manner in

which media pluralism is interpreted in a democratic and developed country. Indeed,

freedom of speech and freedom of the press are guaranteed under the First Amendment to

the United States Constitution:

Congress shall make no law . . . abridging the freedom of
speech, or of the press . . . .160

Although “there is no ‘unabridgeable First Amendment right to broadcast

comparable to the right of every individual to speak, write, or publish,’”161 the United

States Supreme Court has made clear that

[T]he people as a whole retain their interest in free speech
by radio and their collective right to have the medium
function consistently with the ends and purposes of the
First Amendment. It is the right of the viewers and
listeners, not the right of the broadcasters, which is
paramount. It is the purpose of the First Amendment to
preserve an uninhibited marketplace of ideas in which truth

160 U.S. CONST. amend. I.
161 F.C.C. v. Nat’l Citizens Comm. for Broad., 436 U.S. 775, 799 (1978) (quoting Red Lion

Broad. Co. v. FCC, 395 U.S. 367, 388 (1969)).



Unofficial translation

47

will ultimately prevail, rather than to countenance
monopolization of that market, whether it be by the
Government itself or a private licensee. It is the right of the
public to receive suitable access to social, political,
esthetic, moral, and other ideas and experiences which is
crucial here. That right may not constitutionally be
abridged either by Congress or by the [Federal
Communications Commission].162

In order to serve this “right of the public to receive suitable access,” the Federal

Communications Commission (“FCC”), which is charged with regulating broadcasters,163

is prohibited from exercising censorship.164 The Communications Act of 1934, from

which the FCC derives its authority, demonstrates Congress’s intent:

to permit private broadcasting to develop with the widest
journalistic freedom consistent with its public obligations.
Only when the interests of the public are found to outweigh
the private journalistic interests of the broadcasters will
government power be asserted within the framework of the
Act.165

The FCC was therefore created to regulate the radioelectric spectrum in a manner

consistent with the public interest,166 ensuring the orderly use of frequencies and

preventing domination of the broadcasting arena by any particular party or group of

162 Red Lion Broad. Co. v. F.C.C., 395 U.S. 367, 390 (1969) (emphasis added) (citations
omitted.).

163 Communications Act of 1934, 47 U.S.C.A. §§ 151, 154.
164 47 U.S.C. § 326 (“Nothing in this chapter shall be understood or construed to give the

Commission the power of censorship over the radio communications or signals transmitted
by any radio station, and no regulation or condition shall be promulgated or fixed by the
Commission which shall interfere with the right of free speech by means of radio
communication.”).

165 Columbia Broad. Sys., Inc. v. Democratic Nat’l. Comm., 412 U.S. 94, 110 (1973) (emphasis
added).

166 Nat’l Broad. Co., Inc. v. F.C.C., 516 F.2d 1101, 1110-11 (D.C. Cir. 1975).



Unofficial translation

48

parties. The FCC’s regulatory authority is carried out primarily through the issuance and

renewal of licenses. On this score, the Communications Act provides that

Each license granted for the operation of a broadcasting
station shall be for a term of not to exceed 8 years. Upon
application therefor, a renewal of such license may be
granted from time to time for a term of not to exceed 8
years from the date of expiration of the preceding license, if
the Commission finds that public interest, convenience, and
necessity would be served thereby.167

Once a broadcaster has been granted a license, it is considered to hold a “renewal

expectancy.”168 Licenses will be renewed so long as the FCC finds that the licensee has

served the public interest, convenience, and necessity and has not failed to follow the

provisions of the Communications Act and FCC rules.169

Although the “public interest” standard applied in license grants, renewals, and

other aspects of FCC regulation may include a content component170 (relating, for

example, to the FCC’s content requirements with respect to obscenity or indecency)171,

the public’s right of access to a diversity of viewpoints restrains the FCC from refusing

167 47 U.S.C. § 307(c)(1) (emphasis added).
168 See, e.g., Greater Boston Television Corp. v. F.C.C., 444 F.2d 841, 854 (D.C. Cir. 1970)

(noting the “legitimate renewal expectancies implicit in the structure of the
[Communications] Act”).

169 See, e.g., Greater Kampeska Radio Corp. v. F.C.C., 108 F.2d 5 (D.C. Cir. 1939) (affirming
the FCC’s decision to refuse a license renewal based in part on the broadcaster’s “past
conduct in disregarding the Communications Act and the Commission’s rules”).

170 See Nat’l Broad. Co. v. U.S., 319 U.S. 190, 226-27 (1943) (refusing to find that the FCC was
limited to regulating only the technical aspects of broadcasting, as “public interest” was held
to encapsulate further considerations).

171 See, e.g., CBS Corp. v. F.C.C., 663 F.3d 122, 138 (3d Cir. 2011) (noting that the FCC
“retains authority to regulate obscene, indecent, or profane broadcast content”) (citing 18
U.S.C. § 1464).



Unofficial translation

49

license renewal on the basis of the broadcaster’s editorial stance. The FCC, therefore,

has identified the diversification of the media as a component of the “public interest,” an

approach that has been upheld by United States courts.172 As one United States court

explained, “[i]t was feared that the effects of [a broadcasting] monopoly would be to

silence a diversity of opinion, so the [FCC] determined that diversity would be enforced

by governmental regulations.”173

In one example of the FCC’s strong presumption towards license renewal, in

2006, the FCC denied a request by television channel NBC Universal to deny the renewal

of the broadcasting license of rival TV Azteca on the grounds that TV Azteca was

allegedly “corrupt” and did not meet the moral “character” requirements for a license

holder.174 The FCC denied NBC’s request and renewed TV Azteca’s license, as “[the

FCC] would not consider issues of misconduct [that were] outside the scope of its

jurisdiction unless the behavior was ‘so egregious as to shock the conscious and evoke

almost-universal disapprobation.’”175 No United States law or curtom would support the

type of punitive non-renewal of a license engaged in by Venezuela in this case.

172 F.C.C. v. Nat’l Citizens Comm. for Broad., 436 U.S. at 798-802.
173 Brandywine-Main Line Radio, Inc. v. F.C.C., 473 F.2d 16, 73-74 (D.C. Cir. 1972) (emphasis

added).
174 Jorge Caballero, Piden en EU no renovar la licencia a canal de televisión que opera Tv

Azteca, LA JORNADA, December 4, 2006, available at
http://www.jornada.unam.mx/2006/12/04/index.php?section=politica&article=023n1pol.

175 Meg James, FCC Renews L.A. Station's License Despite Rival Protest, L.A. TIMES, April
17, 2007, available at http://articles.latimes.com/2007/apr/17/business/fi-azteca17 (quoting
the FCC).



Unofficial translation

50

The United States demonstrates that the right to a pluralistic and diverse media is

a critical component of freedom of speech, to be enforced – not limited – by government

regulation. In the view of the amici, this is an effective way for “an uninhibited

marketplace of ideas”176 to flourish.

* * *

In sharp contrast to the manner in which freedom of speech has been interpreted

by the aforementioned countries, Venezuela’s actions towards RCTV should necessarily

be viewed as a clear attack on media pluralism and unlawful restriction on freedom of

speech. As demostrated by the practice of these six countries, television licenses should

be renewed except in the precense of very limited circumstances, which seemingly do not

apply to the case of RCTV. Simply put, in the democratic traditions exemplified by these

countries, RCTV’s license should have been renewed. Lastly, the sort of action taken by

Venezuela certainly would not be perceived, in those countries, as an effort to promote

media pluralism and diversity, but as a textbook example of retaliatory, and thus

impermissible, content-based censorship.

176 Red Lion, 395 U.S. at 390 (emphasis added).



Unofficial translation

51

CONCLUSION

Freedom of speech in Venezuela suffered a vital blow in violation of Article 13 of

the Convention when Venezuela, with a view to censor RCTV’s editorial stance, refused

to renew its concesssion. The ability of individuals and the press to openly debate,

discuss and criticize government policy is a fundamental component of any democratic

society, and largely depends on the ability of the media to convey diverse strands of

thought. Venezuela’s actions have diminished that ability.

For the foregoing reasons, the Association and the CPJ, as amici curiae,

respectfully support Petitioners’ application and urge the Court to find that Venezuela

violated Article 13 of the Convention.

Dated: May 12, 2014 DEBEVOISE & PLIMPTON LLP

By:

Jeremy Feigelson
Thomas H. Norgaard
Terra L. Gearhart-Serna
Jared I. Kagan
Brita Siepker
Alexandra von Wobeser
Joseph B. Rome

Debevoise & Plimpton LLP
919 Third Avenue
New York, NY 10022

Counsel for Amici Curiae


